At Yuniza Management, our clients are inclusive of:
1. Business Owner
2. Enterprise
3. Partnership
4. Limited Liability Partnership
5. Sdn Bhd
6. Society
7. Association
8. Government Agency

Our services are:
1. P & L Account
2. Accounting
3. Tax
4. GST & Myob Training
5. Bookkeeping Training
6. Cashflow Training
7. Documents Management
8. Cashflow & Loan Management

Our Accounting products are:
1. Bookkeeping - Monthly, Quarterly, Half yearly, Yearly
2. Management Account
3. Full set of Accounts

Our other business support:
1. External Accountant
2. Accounting consultancy
3. Bank reconciliation
4. Virtual Office facilities

Our product:
1. Myob Accounting Software

CONTENT

TAX (12) ACCOUNT (4) ABOUT (2) INSIGHT (2) SECRETARIAL (2) SERVICES (2) WELL WISHES (2) GST (1) RENUNGAN (1) THANKS (1) VACANCY (1) myob (1)

Thursday 26 January 2012

Sudah daftar tubuh syarikat dengan SSM, apa SETERUSNYA? Apa kata Akta Syarikat?


PENYELENGGARAAN BAGI SYARIKAT TEMPATAN

Secara umumnya, sebuah syarikat tempatan yang diperlukan untuk:
  1. Memanggil mesyuarat agung tahunan (AGM) setiap tahun;
  2. Lodge pulangan tahunan dan akaun tahunan yang diaudit;
  3. Lodge dokumen berkanun apabila terdapat perubahan dalam butir-butir berdaftar [Borang 49 - Pulangan Memberi Maklumat dalam Daftar Pengarah, Pengurus dan Setiausaha dan Perubahan Maklumat], pejabat berdaftar [Borang 44 - Notis Situasi Pejabat Berdaftar dan Waktu Pejabat dan Butir-butir Perubahan] atau perkara yang berkaitan dengan modal saham syarikat itu [Borang 24 - Pengembalian Pembahagian Saham], dan
  4. Lodge pelbagai dokumen berkanun yang lain yang perlu diberitahu atau didaftarkan dengan SSM (contohnya Borang 11 (Notis Resolusi), Borang 25 (Penyata Mengandungi Maklumat syer yang diuntukkan selain For Cash), Borang 27 (Notis Penebusan Saham Keutamaan Boleh Tebus) , Borang 28 (Notis Peningkatan Modal Saham) dan lain-lain).
AGM
Seksyen 143 (1) CA memerlukan syarikat untuk mengadakan AGM pertama dalam tempoh 18 bulan penubuhannya. Mesyuarat Agung Tahunan berikutnya perlu diadakan sekali dalam setiap tahun kalendar dan tidak lebih daripada 15 bulan selepas induk terakhir sebelum AGM. Jika syarikat itu mengadakan AGM pertama dalam tempoh 18 bulan selepas tarikh pemerbadanan, syarikat itu tidak perlu mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan bagi tahun diperbadankan atau tahun berikutnya.
Penyata Tahunan
Seksyen 165 CA memerlukan semua syarikat-syarikat membuat pulangan tahunan dalam tempoh satu (1) bulan AGM. Pulangan tahunan syarikat hendaklah mengikut Jadual Kelapan CA. Pulangan tahunan mesti termasuk:
  1. suatu salinan akaun-akaun yang telah diaudit terakhir yang terdiri daripada kunci kira-kira dan akaun keuntungan dan kerugian yang disahkan oleh seorang pengarah, pengurus atau setiausaha syarikat (termasuk tiap-tiap dokumen yang dikehendaki supaya dilampirkan kepadanya);
  2. suatu salinan laporan juruaudit yang diperakui.
Untuk sebuah syarikat swasta yang dikecualikan itu adalah solven, lampiran akaun yang telah diaudit boleh digantikan oleh suatu perakuan yang ditandatangani oleh seorang pengarah, setiausaha syarikat dan juruaudit menyatakan bahawa:
  1. Syarikat adalah sebuah syarikat swasta yang dikecualikan;
  2. akaun-akaun yang diaudit selaras dengan peruntukan-peruntukan CA, telah dibentangkan di Mesyuarat Agung Tahunan syarikat itu;
  3. syarikat itu mampu untuk memenuhi liabiliti dan apabila tiba masanya pada tarikh keuntungan teraudit dan akaun untung rugi.
Perakuan itu mestilah sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris dan jika ia dalam mana-mana bahasa-bahasa lain, terjemahan dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris mesti disediakan.
* NOTA:
Sebuah syarikat swasta yang dikecualikan adalah sebuah syarikat swasta yang mempunyai tidak lebih daripada 20 orang ahli, tiada seorang pun daripadanya adalah syarikat yang mempunyai kepentingan secara langsung atau tidak langsung di dalam saham-saham.
Yuran penyerahsimpanan bagi pulangan tahunan adalah seperti berikut:
  • syarikat awam - RM350.00.
  • mana-mana syarikat lain - RM150.00.
Akaun
Seksyen 167 CA menghendaki tiap-tiap syarikat dan pengarah dan pengurus itu untuk menyimpan rekod perakaunan dan rekod lain yang akan membolehkan keuntungan yang benar dan saksama dan akaun-akaun kerugian dan kunci kira-kira yang disediakan dari semasa ke semasa. Akaun-akaun ini hendaklah disediakan mengikut piawaian perakaunan yang diluluskan.
Sebagaimana yang dikehendaki di bawah seksyen 169 CA, akaun-akaun ini perlu dibentangkan pada Mesyuarat Agung Tahunan. Untuk akaun pertama syarikat, ia perlu dibentangkan di dalam tempoh 18 bulan selepas penubuhannya. Akaun seterusnya mesti dibentangkan dalam tiap-tiap tahun kalendar pada tempoh tidak lebih daripada 15 bulan. Akaun-akaun hendaklah dibuat bagi tempoh semenjak akaun yang sebelumnya kepada suatu tarikh yang tidak lebih daripada enam (6) bulan sebelum tarikh Mesyuarat Agung Tahunan.
Akaun-akaun hendaklah termasuk:
  • akaun untung dan rugi;
  • kunci kira-kira;
  • laporan pengarah;
  • Laporan 1 juruaudit;
  • yang disertakan nota dan penyata akaun;
  • akaun kumpulan (jika berkenaan).
Akaun yang telah diaudit hendaklah disahkan oleh seorang pengarah atau pengurus atau setiausaha syarikat sebagai suatu salinan benar dokumen itu. Akaun yang telah diaudit yang diserahsimpan mesti sama ada dalam Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.
Notis Pertukaran Pengarah, Pengurus dan Setiausaha atau Perubahan Details
Seksyen 141 (6) CA memerlukan sebuah syarikat, dalam tempoh satu (1) bulan selepas ia diperbadankan, membuat Pulangan Memberi Maklumat dalam Daftar Pengarah, Pengurus dan Setiausaha dan Perubahan Maklumat (Borang 49) yang mengandungi butir-butir pengarah , pengurus dan setiausaha. Apabila terdapat apa-apa perubahan dalam pegawai-pegawai syarikat itu, butir-butir perubahan itu juga mesti diserahkan kepada SSM dengan menggunakan Borang 49 dalam tempoh satu (1) bulan dari tarikh perubahan itu.
Notis Pertukaran Pejabat Berdaftar
Seksyen 119 CA memerlukan setiap syarikat mempunyai pejabat berdaftar di dalam Malaysia di mana semua komunikasi dan notis boleh ditangani. Pejabat berdaftar mesti diwujudkan dari hari syarikat itu mula menjalankan perniagaan atau dari 14 hari selepas tarikh pemerbadanan, yang mana lebih awal. Notis Situasi Pejabat Berdaftar dan Waktu Pejabat dan Butir-butir Perubahan (Borang 44) mesti diserahkan kepada SSM dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh pemerbadanan atau tarikh apa-apa perubahan.

No comments:

Post a Comment